Doradzamy w informatyzacji
zamówień publicznych
Informatyzacja ZP
iTexa dysponując unikalną wiedzą dotyczącą zarówno prawa zamówień publicznych, jak też wiedzą teleinformatyczną bierze chętnie udział w tworzeniu projektów systemów wspomagających udzielanie zamówień publicznych.
Informatyzacja zamówień publicznych stała się obecnie koniecznością, która wynika z określonych przepisów prawa. Więcej na ten temat przeczytać można obok (lub poniżej).
Stosowanie środków elektronicznych, niemal bez wyjątku jest konieczne w:
- komunikacji zamawiającego z wykonawcami w tym w publikacji ogłoszeń,
- składaniu ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
- składaniu oświadczeń, w tym oświadczenia składanego na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ),
- prowadzeniu aukcji elektronicznej,
- udzielaniu zamówień w licytacji elektronicznej,
- prowadzeniu dynamicznego systemu zakupów.
Oprócz tych obligatoryjnych obszarów informatyzacji, które powinny być zapewnione centralnie, potrzeby zamawiających, szczególnie tych dużych są znacznie większe i z całą pewnością zaowocują wkrótce nowymi zamówieniami. W realizacji tych zamówień iTexa jest partnerem, który w ogromnym stopniu uprawdopodobnia sukces projektu.
Zapraszamy do współpracy.
Aspekty informatyzacji
Informatyzacja procesu udzielania zamówień publicznych nie wynika obecnie wyłącznie z naturalnej potrzeby przyspieszenia, ułatwienia i obniżenia kosztów udzielania zamówień, ale stała się wymaganiem określonym w dyrektywach europejskich. DYREKTYWA 2014/24/UE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 2014-02-26 w sprawie zamówień publicznych w art. 22 zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, że wszelka komunikacja i wymiana informacji odbywająca się na mocy dyrektywy, w szczególności elektroniczne składanie ofert, przeprowadzane są z wykorzystaniem elektronicznych środków komunikacji. Postanowienia tej dyrektywy znalazły swoje pełne odzwierciedlenie w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2021 r. ustawie - Prawo zamówień publicznych. Ustawa zobowiązała zamawiających do stosowania środków komunikacji elektroniczne także w przypadku zamówień i konkursów, których wartość nie zobowiązuje do stosowania dyrektywy.
Informatyzacja zamówień publicznych stała się zatem koniecznością, a jej niewdrożenie może wiązać się z poważnymi konsekwencjami, szczególne w przypadku zamówień współfinasowanych ze środków europejskich.
Centralny, bezpłatny system e-Zamówienia jest w trakcie realizacji. Dotychczas udostępnione zostały pierwsze moduły systemu. Wdrożono Moduł Postępowań, Moduł Ogłoszeń, Plan Postępowań, Komponent Komunikacji i tzw. moduł - Zarządca Logów. W styczniu 2021 r. udostępniono nowy Biuletyn Zamówień Publicznych. Kolejnymi modułami systemu, zgodnie z harmonogramem jego realizacji, są moduły składania Ofert/Wniosków, tzw. Komponent Kryptograficzny oraz moduł - Zarządca Kluczy. Do końca 2021 r. wdrożony ma być także Moduł Ogłoszeń w zakresie ogłoszeń unijnych (TED) oraz tzw. eSender. Ten ostatni moduł umożliwi zamawiającym publikację ogłoszeń europejskich bezpośrednio z portalu e-Zamówienia.
Tymczasowo, dopóki system e-Zamówienia nie zostanie ukończony, Urząd Zamówień Publicznych udostępnił rozwiązanie tymczasowe, które pozwala zamawiającym i wykonawcom na wywiązanie się z obowiązków wynikających z obowiązującego prawa. To rozwiązanie tymczasowe to tzw. MiniPortal, który okazał się skutecznym rozwiązaniem w okresie przejściowym.